Pages

Wednesday 29 May 2013

5 Penyakit Yang Tidak Dapat Disembuhkan

penyakit yang tidak dapat disembuhkan

Dalam dunia ini ada beribu-ribu jenis penyakit.Belum pun satu penyakit itu ditemui penawarnya,muncul pula penyakit lain.Kita patut berterima kasih kepada para saintis di seluruh dunia kerana bertungkus lumus mencari ubat bagi setiap penyakit,walaupun mungkin tidak menyembuhkan sepenuhnya,tetapi sekurang-kurangnya memberi kesan kelegaan.


Supaya kita semua lebih berjaga-jaga dan lebih prihatin terhadap kesihatan sendiri,ini dia 5 senarai penyakit yang belum ada rawatan yang mampu menyembuhkan sepenuhnya.Tujuan posting ini bukan untuk menakut-nakut pembaca ya,tetapi supaya kita memberi lebih perhatian terhadap tubuh kita sebab sebahagian daripada penyakit tersebut berpunca dari diri sendiri.


1.AIDS
AIDS bermaksud Acquired Immune Deficiency Syndrome .Penyakit ini disebabkan oleh virus HIV(Human Immunodeficiency Virus).Virus ini akan melumpuhkan sistem antibodi tubuh,menyebabkan kita terdedah kepada pelbagai penyakit.AIDS itu sendiri tidak membunuh,tetapi penyakit yang berkerumun menimpa kita selepas dijangkiti HIV itu yang membunuh.

2.DIABETES
Diabetes atau kencing manis merupakan antara penyakit yang popular di Malaysia,dan malang sekali tidak ada rawatan yang mampu menyembuhkan penyakit ini secara total buat masa ini.Walaubagaimanapun,kepada mereka yang ada Diabetes,jangan putus asa,sebab kesannya masih boleh dikawal dengan senaman,pengambilan makanan yang teratur dan berkhasiat serta ubat(bukan menyembuhkan,hanya mengawal kesannya)

3.ALZHEIMER
Alzheimer ialah sejenis penyakit yang dikategorikan dalam penyakit mental.Pesakit Alzheimer akan mengalami masalah pemikiran,tabiat dan memori.Tidak ada rawatan untuk penyakit ini,lebih-lebih lagi ia selalu menyerang mereka yang berumur 60 tahun keatas,tetapi ada juga kes pesakit yang lebih muda dari itu.

4.PARKINSON
Penyakit Parkinson berlaku disebabkan kerosakkan pada sistem saraf pusat.Pesakit akan mengalami keadaan menggeletar yang tidak terkawal,pergerakkan jadi perlahan dan sukar mengimbang badan.Parkinson dialami oleh setiap seorang daripada 100 orang yang berumur 60 tahun ke atas di seluruh dunia.

5.ASMA
Asma ialah sejenis penyakit paru-paru akibat radang atau penguncupan saluran pernafasan,menyebabkan si pesakit tercungap-cungap,sukar bernafas.Belum ada ubat untuk Asma yang terbukti mampu menyembuhkan 100%.Punca Asma juga masih belum dapat dipastikan tetapi dipercayai disebabkan keturunan.

Sekian senarai 5 penyakit yang tidak dapat disembuhkan.Marilah kita sama-sama menjaga kesihatan dimasa muda ini supaya bahagia di hari tua kelak... :)

Rujukan: wikipedia


16 comments:

  1. moga2 suatu hari nanti akan ditemui penawarnya
    dan sebelum tu, sama2lah kita menjaga kesihatan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Para saintis pun sedang bertungkus lumus,sementara tu pandai-pandailah kita jaga diri,mencegah lebih baik dari mengubati...

      Delete
  2. penyakit malas pun tak ada ubatnya..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha,betul juga tu,penyakit mati pun takda ubatnya juga..

      Delete
  3. penyakit no.2 memang sinonim sangat dah. semoga kita diberikan kesihatan yang baik dengan langkah2 pencegahannya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini pula langkah-langkah pencegahannya DH..
      http://perenlee.blogspot.com/2013/06/tips-elak-kencing-manis-diabetes.html

      Delete
  4. Mungkin tiada ubat utk merawat penyakit, tapi hati dan jiwa mesti kuat dan itu adalah ubat yg terbaik.

    ReplyDelete
  5. erm...semoga terselamat daripada penyakit2 tersebut..

    ReplyDelete
  6. yap. gua ada asma.
    dah ok sikit berbanding masa kecil dulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kuatkan hati bro..pasti satu hari nanti ada ditemukan rawatannya..

      Delete
  7. Tapi pegangan kita dalam islam tiada penyakit tiada ubatnya - kecuali Mati...

    ReplyDelete
  8. wih ngeri membaca semua penyakit diatas mesti kawal diri agar terhindar daripenyakit tersebut

    ReplyDelete
  9. semoga suatu hari nanti ada penawar bagi penyakit tersebut.

    ReplyDelete
  10. Asyrof ada penyakit Asma.

    Risau sangat. :)

    Selalu jugak semput - tercungap-cungap.

    Asyrof selalu senaman bagi membuka ruang pernafasan. Alhamdulillah ...

    ReplyDelete