Pages

Sunday 5 May 2013

Kenapa Nyamuk Suka Hisap Darah Manusia?



kenapa nyamuk suka hisap darah manusia
kenapa nyamuk suka hisap darah manusia

Antara serangga yang paling kita benci di dunia ialah nyamuk.Bunyi nyamuk saja pun cukup merimaskan apatah lagi gigitannya yang boleh membawa pelbagai jenis penyakit seperti Malaria dan Denggi.
Jadi kenapa nyamuk suka hisap darah manusia?Kenapa nyamuk perlukan darah?

kenapa nyamuk suka hisap darah manusia
nyamuk juga menghisap nektar bunga seperti lebah


Sebenarnya hanya nyamuk betina yang hisap darah.Nyamuk jantan tidak.Nyamuk sebenarnya seperti lebah,mereka makan nektar bunga.Nyamuk sebenarnya mampu hidup walaupun tidak hisap darah.Mereka hanya perlu makan nektar bunga,tapi nyamuk betina perlukan protein dan zat besi untuk menghasilkan telur.Sementara kedua-dua zat ini banyak terdapat dalam darah,sebab itulah nyamuk hisap darah anda.

kenapa nyamuk suka hisap darah manusia
cantik pula nyamuk ni


Siapa pula yang nyamuk suka hisap darahnya/siapa yang nyamuk suka gigit?Ya nyamuk juga rupanya ada cita rasa tersendiri.Nyamuk dipercayai lebih suka hisap darah jenis 'O'.Nyamuk juga lebih tertarik kepada mereka yang memakai deodoran,minyak wangi serta losyen dan berpakaian warna gelap.Selain itu nyamuk dikatakan suka darah orang yang makan pisang.Nyamuk juga hisap darah binatang mamalia lain,bukan manusia saja.


Bagaimana pula nyamuk mencari mangsa?Nyamuk memiliki deria visual,haba dan kimia.Nyamuk mampu mengesan karbon dioksida pada jarak 30 meter.Semua mamalia termasuk manusia mengeluarkan karbon dioksida.